Platnost
od 1. 9. 2025
od 1. 9. 2025
4 roky, denní
Střední vzdělání s maturitní zkouškou kvalifikační úroveň EQF 4
Ekonomika a svět v pohybu
Lyceum
78-42-M/08 Lyceum (režim pokusného ověřování)
Absolvent oboru 78-42-M/08 Lyceum s oborovým zaměřením “Ekonomika a svět v pohybu” je všestranně vzdělaný. Orientuje se nejen v klíčových tématech současného světa, ale také ve zvolených oblastech všeobecného i odborného zaměření, zejména v oborech souvisejících s ekonomikou, dopravou, logistikou. Propojením kvalitního všeobecného vzdělání s oborovou orientací získá pevné základy pro terciární a další vzdělávání.
Díky orientaci v aktuálních trendech, schopnosti samostatně pracovat a kriticky uvažovat, digitální i environmentální gramotnosti nachází uplatnění také na trhu práce především v oblasti dopravních služeb, logistiky a řízení přepravy, v oblasti veřejné správy, udržitelné mobility nebo manažersko-administrativní podpory ve firmách a institucích. Zároveň je připraven pro samostatné podnikání i celoživotní učení.
Obor vzdělání 78-42-M/08 Lyceum má charakter obecně odborné přípravy. Nabízí všeobecně vzdělávací základ neakademického typu s důrazem na mezioborovou orientaci a osobnostní rozvoj. Žáci získají možnost vedle základní obecné přípravy volit všeobecně vzdělávacích oblast dle svého zájmu a připravit se pro příslušné terciární nebo další vzdělávání.
Všeobecné vzdělání je důležité pro celoživotní vzdělávání, pro porozumění současným jevům ve společnosti i rychlému vývoji vědy a techniky a pro přizpůsobování měnícím se životním i pracovním podmínkám. Obsah vzdělávání je koncipován nadpředmětově podle vzdělávacích oblastí s funkčním propojení teorie a nácviku dovedností.
Nedílnou součástí vzdělávání vzdělávání je oborová orientace. Škola nabízí žákům možnost volby ze dvou oblastí (viz učební plán). Absolvováním volitelných odborných oblastí žáci nezískají úplnou odbornou kvalifikaci, ale získají podrobnější přehled o zvolených oborech, aby lépe vyhodnotili nabídku dalšího studia nebo profesní kariéry. Zpracování oborové orientace umožňuje reagovat na potřeby trhu práce v regionech a vytvářet nová zaměření.
Obor vzdělání Lyceum s oborovou orientací Ekonomika a svět v pohybu je vhodný pro žáky, kteří preferují širší všeobecné základy, ale nechtějí se vzdělávat v celém jejich spektru a volit konkrétní zaměření ihned na začátku středoškolského studia. Školní vzdělávací program poskytuje žákům možnost ovlivňovat svou kariérní orientaci dle vlastních zájmů a preferencí ve vyšších ročnících.
Oborová orientace dává absolventům dobrý předpoklad pro další studium technického i ekonomického směru se zaměřením na chytré technologie v dopravě a logistice, automatizaci a robotizaci s využitím AI a udržitelný rozvoj.
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů | Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | Celkem | ||
Základní všeobecné - povinné | ||||||
Český jazyk a literatura | CJL | 3/1 | 3 | 2 | 3 | 10/1 |
První cizí jazyk | PCJ | 3/3 | 3/3 | 3/3 | 3/3 | 12/12 |
Druhý cizí jazyk | DCJ | 3/3 | 3/3 | 2/2 | 0 | 8/8 |
Společenské vědy | SVE | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
Dějepis | DEJ | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
Tělesná kultura a sport | TKS | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Matematika | MAT | 3/1 | 3 | 2 | 2 | 10/1 |
Přírodní vědy | STE | 3 | 3 | 0 | 0 | 6 |
Člověk a svět | CAS | 3 | 2 | 0 | 0 | 5 |
Informatika | IKT | 2/2 | 2/2 | 0 | 0 | 4/4 |
Právní a ekonomické základy | PEZ | 3/1 | 2 | 2 | 0 | 7/1 |
Celkem všeobecné | 29/11 | 27/8 | 13/5 | 9/3 | 78/27 | |
Rozšiřující všeobecné vzdělávání – povinně volitelné | ||||||
Seminář z českého jazyka a literatury | SCJ | 0 | 0 | 0 | 4/4 | 4/4 |
Rozšiřující všeobecné vzdělávání – povinně volitelný předmět 1 | RVV1 | 0 | 0 | 4/4 | 4/4 | 8/8 |
Rozšiřující všeobecné vzdělávání – povinně volitelný předmět 2 | RVV2 | 0 | 0 | 4/4 | 4/4 | 8/8 |
Rozšiřující oborová orientace – povinně volitelné | ||||||
Základy logistiky | ZAL | 2 | 4 | 0 | 0 | 6 |
Business English | BEN | 0 | 0 | 2/2 | 2/2 | 4/4 |
Rozšiřující všeobecné vzdělávání – povinně volitelný předmět 1 | ROO1 | 0 | 0 | 5/5 | 5/5 | 10/10 |
Rozšiřující všeobecné vzdělávání – povinně volitelný předmět 2 | ROO2 | 0 | 0 | 5/5 | 5/5 | 10/10 |
Celkem rozšiřující | 2 | 4 | 20/20 | 24/24 | 50/44 | |
Celkem vše | 31/11 | 31/8 | 33/25 | 33/27 | 128/71 |
Rozšiřující předměty (moduly) | Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | Celkem | ||
Rozšiřující všeobecné vzdělávání – povinně volitelné | ||||||
Seminář z českého jazyka a literatury | SCJ | 0 | 0 | 0 | 4/4 | 4/4 |
Rozšiřující všeobecné vzdělávání – povinně volitelný předmět 1 | ||||||
Seminář z druhého cizího jazyka | SDJ | 0 | 0 | 4/4 | 4/4 | 8/8 |
Seminář z matematiky | SMA | 0 | 0 | 4/4 | 4/4 | 8/8 |
Rozšiřující všeobecné vzdělávání – povinně volitelný předmět 2 | ||||||
Seminář společenských věd | SSV | 0 | 0 | 4/4 | 4/4 | 8/8 |
Seminář přírodních věd | SPV | 0 | 0 | 4/4 | 4/4 | 8/8 |
Rozšiřující oborová orientace – povinně volitelné | ||||||
Základy logistiky | ZAL | 2 | 4 | 0 | 0 | 6 |
Business English | BEN | 0 | 0 | 2/2 | 2/2 | 4/4 |
Rozšiřující oborová orientace – povinně volitelný předmět 1 | ||||||
XXPodniková logistikaXXX | POL | 0 | 0 | 5/5 | 5/5 | 10/10 |
Dopravní logistika | DOL | 0 | 0 | 5/5 | 5/5 | 10/10 |
Rozšiřující oborová orientace – povinně volitelný předmět 2 | ||||||
Informační ekonomické systémy | IES | 0 | 0 | 5/5 | 5/5 | 10/10 |
Podnikové činnosti | POC | 0 | 0 | 5/5 | 5/5 | 10/10 |